نیمی از پناهندگان جهان را فراریان جنگهای آمریکا تشکیل می دهند
برگردان و توضیح: ا. م. شیری برگردان و توضیح: ا. م. شیری

منبع:

www.warandpeace.ru/ru/news/view/59777/

 

نظامیان آمریکا، بسیاری از افغانیها و عراقیهای را به فرار از خانه هایشان وادار می کنند. بر اساس بررسی های کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، تقریبا نیمی از همه پناهجویان جهان، یعنی یک میلیون و ششصد و هشتاد هزار(١٦٨٠٠٠٠) نفر از سه میلیون و پنجاه  (٣٠۵٠٠٠٠) هزار پناهنده را افغان ها وعراقی ها تشکیل می دهند. با این همه، نه ایالات متحده آمریکا و نه بخش اعظم کشورهای رشدیافته جهان، بار کمک به ١٠ میلیون و ۵۵٠٠٠٠ هزار پناهنده زیر نظارت شورایعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در سراسر جهان را بدوش نمی کشند. در کنار این کشورهای اصلی، کشورهای پاکستان، ایران و سوریه نیز پناهجویان را در خود جای می دهند.

«اکونومیست» آمار پناهندگان را در پایان سال ٢٠١٠ در جدول زیر ارائه داده است:

نام کشور مبداء پناهندگان               شمار پناهجویان پذیرفته شده در کشور بمقیاس یک برهزار

افغانستان                                                  ٦

عراق                                                                ٣۵

سومالی                                                     ٢

کنگو                                                        ١٦٦

میانمار                                                      --

کلمبیا                                                         ٢, ٠

سودان                                                      ١٧٨

ویتام                                                        ٢

اریتره                                                        ۵

چین                                                         ٣٠١

صربستان (و کوزوو)                                             ٧٤

جمهوری آفریقای جنوبی                                 ٢٢

منبع: UNHCR

لازم به گفتن است که آمریکا بیش از هر کشور دیگری پناهنده برای اقامت دائم می پذیرد (٧١٤٠٠ نفر در سال ٢٠١٠). با این همه، اکثریت پناهجویان ترجیح می دهند در کشورهای همسایه کشور خودشان بطور موقت اسکان یابند. صدها هزار نفر در اثر جنگهای داخلی کنگو و سودان فرار کرده اند، اما پناهجویان بسیاری هم در جستجوی پناهگاه در این دو کشور هستند. در حالیکه تبتی ها از چین فرار می کنند، جمهوری خلق چین بیش از تعداد آنها پناهنده می پذیرد. بخصوص اینکه بخش اصلی آنها را سیصد هزار (٣٠٠٠٠٠) نفر پناهجویان سابق ویتنام در چین تشکیل می دهند.

توضیح مترجم:

ارقام مندرج در گزارش فوق، چه درمورد تعداد پناهندگان سال ٢٠١٠ و چه در مورد شمار کل آنها در جهان که با استناد به شورایعالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در تارنمای آمریکایی «thinkprogress.org» بتاریخ ٢٤ ژوئن ٢٠١١ درج شده است، به هیچوجه قابل اعتماد نیستند. زیرا روشن است که، مهمترین وظیفه رسانه های امپریالیستی و نهادهای بین المللی سرمایه داری، از جمله همین سازمان ملل متحد با تمام زیر مجموعه هایش، کوچکنمایی پیامدها و نتایج فاجعه بار جنگهای آمریکاست. مثلا، اگر فراموش نکـنیم که فقط آمار پناهجویان عراقی در همان دوسال اول اشغال نظامی این کشور، در حدود هشت و نیم میلیون نفر (شامل چهار میلیون نفر در داخل و چهار و نیم نفر به خارج از کشور، بعبارت دیگر، بیش از یک سوم جمعیت ٢٤ میلیونی عراق) اعلام شده بود، این مدعا بوضوح قابل درک خواهد بود. چنین کوچکنمائی در ارتباط با کشتار مردم افغانستان، عراق، پاکستان و کشورهای بسیار دیگری مثل سومالی و سودان که بطور مستقیم و و یا از راههای غیرمستقیم مورد تجاوز آمریکا قرار گرفته و گرفتار جنگهای داخلی شدند نیز مشاهده می شود. مثلا، با جنجال آفرینی تصنعی پیرامون «افشاگریهای» ویکیلیس، سعی کردند گزارش وزارت بهداشت و پزشکی قانونی کشور عراق مبنی بر دو میلیون و پانصد هزار کشته و هشصد هزار مفقودالاثر عراقی پس از حمله آمریکا و انگلیس به این کشور را با اعلام رقم یکصد هزار کشته، در سایه قرار دهند. با این وجود، تا همینقدر که رسانه ها و نهادهای بین المللی تحت کنترل امپریالیسم، به فرار نیمی از تمام پناهجویان جهان در اثر جنگهای آمریکا اعتراف می کنند، جای شکرش باقیست.

٢٤ تیر ماه ١٣٩٠


July 13th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل اجتماعي